گفت و شنود با رفيق شيرمحمدبزرگر
راه نهضت راه نهضت

اخیراً با محترم شیر محمد بزرگر رئیس مجلس موسسان نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان مصاحبه ء انجام یافته که اینک خدمت خوانندگان عزیز تقدیم میگردد.

س : محترم بزرگر رئیس مجلس موسسان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان اینک دوسال و اندی از تاسیس نهضت فراگیر سپری میشود درین مدت دست آورد های عمده تشکیلاتی نهضت چیست؟

ج : طی مدت پس از ثبت و راجستر شدن نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان استحکام بیشتر یافته شبکه سازمانی ان توسعه میابد در اکثریت ولایات شورا های ولایتی ایجاد گردیده است. در ولایت بلخ – بغلان –ننگرهار -  هرات و شهر کابل دفاتر رسمی ایجاد شده است . دفتر مرکزی مجلس موسسان  در پایتخت کشور در منطقه بره کی واقع گلزاد مارکیت فعالیت دارد طی این  مدت(3) بار جلسات مجلس موسسان دایر گردیده روی مسایل تشکیلاتی و مسایل جاری سیاسی بحث نموده تصامیم لازم اتخاذ شده است ،در انتخابات سری و مستقیم در اجلاس 13 جوزای 86 معاونین ریاست مجلس موسسان از میان 45 تن اعضای شامل جلسه انتخاب گردید. شورا های ولایتی و شهری کابل در استقامت دادن مسایل مربوط به زندگی مردم و امور مربوط به ساحات شان نقش خود را به طور شایسته ایفا نموده اند. شبکه سازمان های نهضت فراگیر طی مدت بعد از تاسیس به همه شهر ها ولسوالی ها و در بسیاری از قریه جات گسترده شده است و موازی به آن تعداد زیادی از مردان – زنان و جوانان شامل طبقات، اقشار ولایه های مختلف جامعه که در محور آن زحمتکشان و ستمدیدگان قرار دارند سرنوشت شانرا با سرنوشت نهضت فراگیر گره زده اند . کار در نهاد های اجتماعی اعم از زنان جوانان کارمندان و پیشه وران بخوبی جریان دارد. اعضای نهضت یاری رسان مطمئن این سازمان ها در مبارزه برای نیل به اهداف شان است ، بر علاوه در شورا ها ی نواحی ولسوالی و قریه جات بنابر درک خصلت و صداقت اعضای نهضت را برای عضویت درین شورا ها انتخاب می کنند. اینها همه بیانگر وزنه اعتبار و فراگیر شدن نهضت است که ما به آن می بالیم  ، ناگفته نماند که توزیع کارت عضویت اعضای نهضت فراگیر آغاز شده که پروسه دوامدار است . ماهنامه راه نهضت در کابل به نشرات آغاز کرد.

س: موضع گیری نهضت در قبال اوضاع سیاسی کشور چگونه ارزیابی میشود عده میگویند نهضت از کنار حوادث میگذرد؟

ج : پس از سقوط نظام طالبان تصویب قانون احزاب ، قانون اساسی ، براه انداختن انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری  ، آزادی رسانه ها و مطبوعات ، کمک های اقتصادی غرض تمویل پروژه های احیای مجدد و بازسازی همه مواردی اند که نمی توان از آن چشم پوشید ولی مدیریت ناسالم که از کنفرانس نا متعادل بن سرچشمه می گیرد و تا حال پا بر جاست سبب شده است

تا از امکانات با النسبه مساعد بوجود آمده استفاده لازم صورت نگیر. عملیات کورکورانه هنوز هم  بیشترین صدمات را به افراد ملکی می رساند . ناامنی نه تنها کاهش نیافته بلکه به ساحات امن شمال و غرب کشور انتقال می نماید حوادث بتی کوت ننگرهار  - جوزجان و ساحات دیگر گویای زنده آنست . نا امنی تا جایی گسترش یافته که در روز روشن جلو چشم افراد امنیتی سرمایه بانک ها وثروت تاجران چپاول شده  اختطاف های مسلحانه افغانها و خارجیان که در بازسازی راه ها  ، ساختمان ها ، پل ها ، بند ها و کانال ها خدمت می نمایند ثبوت دیگر برین مدعاست  ، تروریزم ، تولیدو قاچاق مواد مخدر هنوزهم بحیث  معضل و چالش بزرگ کشور ما ، منطقه وترقی و پیشرفت را تهدید می کند وسبب بی ثباتی و نا امنی گردیده است ، فساد بیداد می کند و قیمت مواد اولیه رو به تزاید است که با توان خرید مامورین – کارمندان – اصناف – زحمتکشان و پیشه وران تناسب ندارد . در تاسیسات زیر بنایی زراعتی و صنعتی سرمایه گذاری نشده است اینها همه سبب شده تا جامعه افغانی به جامعه مصرفی تبدیل شود  صف بیکاران روز بروز افزونی می یابد و مهاجرت های اجباری بر آن ها تحمیل می شود . دریک جمله تجربه می آموزد و علم به اثبات رسانده که دولت موجود با مدیریت موجود از عهده حل همه این مسایل بدر شده نمی تواند تنها دولت ملی دموکراتیک پاسخگو ، خدمتگذار متشکل از افراد صادق مورد اعتماد مردم ازین آزمون موفق بدر آمده و قادر به حل این مسایل میباشند.

س : اخیراً کنفرانس شورای اروپایی نهضت در کشور هالند برگزار گردید آیا این کنفرانس هدفش ساختن ارگانهای موازی با داخل کشور نیست؟ و دوم اینکه این کنفرانس در چند ماه بعد از تدویر مجلس موئسسان  (13 جوزا) راه اندازی شد آیا رابطه بین ایندو اجلاس موجود است؟

ج: کنفرانس نمایندگان منتخب شورای اروپائی نهضت به تاریخ نهم جون در هالند دایر گردید وبا رای سری ومستقیم شورای اروپائی و هیئت رئیسه ان انتخاب گردید .شورای اروپائی ازجمله واحد های دومی نهضت است که مطابق صلاحیت های اساسنامه مانند سایر شوراهای ولایتی با در نطر داشت مختصات ساحه فعالیت شان کار مینمایند.سازمان جدا مستقل ویا موازی نیست واصلا این چنین موردی طرح شده نمیتواند واین ساخته وپرداخته مخالفین وناقدین اند که همه مسایل را از زاویه منفی مینگرند انتخابات برای شورای کشوری و انتخاب نمایندگان برای کنفرانس از سال 1385 اغاز گردید ه بود و اجلاس مجلس موئسسان در ماه جوزای سال 1386 قبل از کنفرانس شورای اروپائی دایر گردید

س:کدام چالشهای که در برابر نهضت قرار دارد.

ج:مهمترین چالش موجود در برابر نهضت فراگیر و کلیه جنبش چپ دموکراتیک موجودیت تعدد احزاب که دارای ریشه واحد میباشندو ازین پراگندگی عده خوشحالند واین تعدد وتفرقه را حاصل دموکراسی میدانند  درحالیکه تفرقه در شکل جدید ان یعنی در شرایط جهانی شدن است .نیر وی زیاد صرف وحدت دوباره این احزاب میگردد درین راستا وقت وانرژی بیشتر نهضت فراگیر نیز بمصرف میرسد .شما با من هم عقیده هستید که وحدت جاده یکطرفه نیست متاسفانه به نتایج قطعی نرسیده ایم.

س:نهضت در رابطه به ایجاد تفاهم و همکاری با سایر احزاب چه نقشی ایفا کرده است ؟

ج:نهضت فراگیر در واقعیت امر بر مبنای نیاز وحدت نیروهایی میهن پرست ،ترقیخواه وتحول طلب بوجود امده است  در تلاش برای تامین نیروها از هیچگونه تلاش دریغ نه ورزید وبه خاطر تحقق این داعیه ومامول بدون خود محوری با اراده راسخ وصداقت سعی بخرج داده است .چنانچه در نخستین اعلامیه 24جدی 1384خورشیدی و درست درفاصله کوتاه پس از دریافت مجوز قانونی فعالیت ،به نیروهای تحول طلب مراجعه کرد در اعلامیه صراحت یافت "نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان در اوضاع وشرایطی در صحنه سیاسی کشور ظهور مینماید که وحدت نیروهای ترقیخواه کشور به نیاز اساسی داعیه ووظیفه مبرم ملی مبدل شده است نهضت فراگیر مبتنی بر ین ضرورت مبرم ووظیفه تاخیر ناپذیر وبتاسی از فراخوان مرامی خود یکبار دیگر بدون ادعای خود محوری به شما همه شخصیت ها ،فعالان احزاب وسازمان های سیاسی وطنپرست ،دموکراتیک وتحول طلب مراجعه مینماید که بیائید باهم بامساعی مشترک از طریق تماسها ، مذاکرات ورا ه اندازی جنبش وسیع وحدت عمل و سر انجام دعوت و تدویر  کنگره وحدت هرچه ممکن کوتاه تر داعیه وحدت نیروهای ترقیخواه در یک سازمان واحد را تحقق بخشیم " به تعقیب ان اعلامیه 13 جوزای 1385اصولی را برای اهداف عمومی سیاسی سازمانی وتشکیلاتی و میکانیزم وحدت وتدویر کنگره وحدت طرح وپیش کش نمود و ترقیخواهان کشور را بار دیگر به وحدت دعوت نمود بنآ داعیه وحدت ترقیخواهان یکی از وظایف اساسی نهضت بشمار میرود ودر تحقق این امر باصداقت واراده راسخ سیاسی سعی وتلاش می ورزد بر مبنای همین وظایف وارزو اخیرا کمسیون های تفاهم در سطح مرکز وولایات بوجود امده و کار مینمایند .چنین کمسیون دراروپا از جانب نهضت و حزب متحد ملی نیز ایجاد گردیده است و روی مسایل اساسی به توافق رسیده اند ،دیدگاه ومبانی فکری وحدت را تصویب نموده اند وغرض تصویب به مجلس موئسسان نهضت فراگیر وشورای مرکزی حزب متحد ملی فرستاده شده .و توافقات پیشنهادی کمسیون غرض ابراز نظر به مجلس موسسان نهضت فراگیر فرستاده شدو در هیئت اجراییه تاریخ 25 عقرب بررسی گردیده با تکمیلات اندک به تصویب رسید . وبه کمسیون اروپای خود صلاحیت پیشبرد در دوام مذاکرات را تفویض نمود ولی متاسفانه تاحال حزب متحد ملی مو ضعگیری رسمی خود را اعلام ننموده است  بر علاوه کمسیون تفاهم نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان با کمیته کار پروسه حزب واحد نیز باب مذاکرات را کشوده و جلسات را دایر نمود . همچنان با حزب ملی نیز باب مزاکره را گشودیم ولی متا سفانه به نتیجه نهایی تا حال نایل نشدیم. البته که وحدت یک امر اصولی است اصول موضعگیری در اسناد مرامی و اعلامیه وحدت نهضت صراحت دارد تجربه این است که بیکبارگی نمی شود به وحدت نایل شد . باید پله به پله بالا رفت و به هدف نایل شد لذا برای رسیدن به وحدت ایجاد جبهه ملی دموکراتیک برای عمل مشترک اولا باید بوجود بیاید تا در جریان عمل صداقت ها و عدم صداقت ها روشن شود . اعتماد ایجاد گردد و پروسه به پختگی لازم برسد.

س: جرگه امن منطقوی در کابل با اشتراک نمایندگان قبایل دو طرف سرحد برگزار گردید کامیابیها و چالشها ی این جرگه کدامها اند ایا امید به موفقیت تصامیم جرگه وجود دارد؟

ج:اگر گذر مختصر پیرامون پیشینه تاریخی جرگه ها در افغانستان به عمل اید به شهادت تاریخ این سرزمین را سر زمین جرکه یاد نموده و جرگه ها بیان کننده اراده مردم در حل مسایل بسیار مشکل داخلی و خارجی طی سالیان متمادی بوده جرگه ها باربار درتاریخ باتصامیم جمعی خواسته های مردم ما را انعکاس داده است. انچه در جرگه امن به عنوان چالش مطرح بحث می باشد تروریزم مسلح شده از جانب دولت پاکستان است اختلاف میان اقوام برادر دو سوی سرحد تا زمانیکه سیاست های ضد افغانی دولت پاکستان از ماهیت تغیر نکند و بستر های تروریستی بر داشته نشود . جرگه امن دچار مشکل بوده وفیصله های ان حل نشده باقی خواهد ماند . مبارزه علیه تروریزم اکنون به یک امر بین الملی و جهانی تبدیل شده است متحدین دولت افغانستان باید اقدامات عملی بهتر در زمینه اتخاذ نماید . هیچ وقت اقوام برادر کدام مشکل بین خود نداشته و نباید انرا مشکل اقوام قلمداد نمود .

س: اخیراٌ نشریه بنام راه نهضت در بستر مطبوعات ظاهر شده است ایا این ارگان نشراتی نهضت است؟

ج: ماهنامه از جانب شعبه تبلیغ و فرهنگ به نشر میرسد . عمدتا وظیفه اطلاع رسانی در مسایل درون سازمانی و ارتقای سطح اگاهی سیاسی اعضای نهضت را مد نظر دارد . پیش از وقت خواهد بود که در باره ارگان نشراتی بودن راه نهضت سخن بمیان اید . انکشاف بعدی ماهنامه و زندگی و مبارزه در اینده به ان پاسخ خواهند داد .

س:انتظارات شما از این نشریه و خواننده گان چیست؟

ج: انتظار من ازین نشریه در ادای نقش لازم غرض ارتقای سطح اگاهی سیاسی و اطلاع رسانی حیات درون نهضت برای اعضای نهضت است . که با وقف فداکاری و از خود گذری هیئت تحریر و همکاران قلمی بسته خواهد بود . تقاضای من از خوانندگان این است که پیرامون نشرات ماهنامه ابراز نظر نمایند انتقاد و پیشنهاد سالم خود را به هیئت تحریر و شعبه تبلیغ و فرهنگ ارسال نمایند تا در بهتر شدن نشریه از ان استفاده شود و تقاضای من از نهضتی ها این است که انرا بدست اورند. دقیقاً ازان بیاموزند و رفقا دوستان و اعضای فامیل شانرا نیز به این امر تشویق کنند.

س: شوراهای ولایتی و شهری نهضت مصروف چه کارهای اند؟

ج :شورای های ولایتی و شهری طوریکه در پاسخ سوال اول نیز اشاره نمودم مصروف رهبری و استقامت دادن امورات مربوط در ولایات و شهر هستند . عمدتاً در توسعه و گسترش واحد ها و جلب و حذب اعضا. به تبلیغ سیاست ها و اهداف نهضت در میان مردم می پردازند.

س: برای انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری چه تدابیر دارید؟

ج: ما معتقد  به اصول دموکراسی هستیم و مبتنی بر ان باید حکومت ها مشروعیت خود را از رای مردم بدست اورند نیرو های باورمند به دموکراسی باید متفقاً کار نمایند تا شرایط برای تکمیل اراده ازاد رای دهندگان تامین شود . جهبه ملی دمکراتیک ایجاد گردد و در مشوره هم با سیاست واحد به انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری باید بروند . برین مبنا نهضت فراگیر قبل از قبل کمسیونی را موظف ساخته است تا در ولایات و محلات کار نمایند . برای ایجاد جهبه ملی دموکراتیک با احزاب ترقی خواه در تماس و مذاکره هستیم.

س: سیاست اقتصادی دولت بخصوص بلند رفتن قیمت ها را چگونه ارزیابی میکنید؟

ج: ما در عین زمانیکه مناسب ترین و اسان ترین راه رشد اقتصاد را بازار ازادمی دانیم به این باور هستیم که در محور هر پلان و هر اندیشه باید انسان و سعادت وی قرار داشته باشد به همین مناسبت مخالف بازار ازادکه به صورت لجام گسیخته عمل کند و سرمایه و قدرت را به دست عده ای متمرکز کند هستیم . بازار ازاد باید خصلت سمتگیری اجتماعی داشته باشد بکار برد تر کیب اقتصاد مختلط خصوصی و دولتی با در نظر داشت عنعنات ملکیت و خصوصیات جامعه ما مدنظر باشد . تاسیسات زیر بنای بزرگ زراعت و صنعت باید در دست دولت باقی بماند . ما مخالف لیلام چنین تاسیات هستیم . بخش خصوصی در تاسیسات زیر بنای زراعتی و صتعتی تا حال سرمایه گزاری ننموده است و جامعه ما به جامعه کاملاً مصرفی تبدیل شده است و امتعه بی کیفیت کشورها که در جای دیگر خریدار ندارند بازارهای مارا تسخیر نموده است . در ین میان برنده میدان رقابت سرمایه تجارتی است.

 

 

 

برگرفته از شماره سوم نشريه راه نهضت

 


September 17th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها